Stevia potensi ganti gula

by harizamrry Jun 20, 2009
KUALA LUMPUR 18 Jun – Masih belum boleh dikomersial sebelum kajian mendalam selesai dilaksanakan.

Itulah status terkini tanaman Stevia – sejenis pokok yang boleh digunakan sebagai alternatif kepada penggunaan gula.

Hasil kajian awal mendapati ia tidak mengandungi kalori serta amat sesuai untuk pesakit diabetes walaupun rasa manisnya sehingga 300 kali ganda berbanding gula biasa.

Bagaimanapun, Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Rohani Karim berkata, penyelidikan dan pembangunan (R&D) awal oleh Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) mengenainya telah memasuki peringkat akhir dan bakal diumumkan menjelang hujung tahun ini.

Antara fokus R&D awal itu adalah bagi mengkaji kesesuaiannya dari segi agronomi, teknologi kejuruteraan, pengurusan dan kos tanaman.

“Kami hendak pastikan hasil kajian itu kelak akan memberi manfaat kepada kumpulan sasar sebelum boleh dikomersialkan.

“Untuk makluman dua bahan ekstrak stevia iaitu Steviosit dan Revadiosit A sudah berada di negara ini.

”Ia digunakan oleh sebuah syarikat tempatan sebagai pemanis bagi menggantikan gula yang diimport dari China,” katanya menjawab soalan Dr. Che Rosli Che Mat (Pas – Hulu Langat) pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Tambah Rohani, antara masalah utama yang dihadapi dalam penanaman stevia yang berasal dari Rusia adalah tanaman itu memerlukan waktu siang lebih panjang iaitu sehingga 13 jam dan keadaan ini tidak terdapat di Malaysia yang mana waktu siangnya singkat.

“Jadi kita terpaksa mencari kaedah terbaik, mungkin memasang lampu bagi memberi keperluan cahaya sepatutnya untuk stevia.

”Bentuk fizikalnya juga seperti pokok teh yang memerlukan tenaga buruh yang ramai bagi menuai daunnya,” katanya.

Beliau berkata, sehingga kini terdapat tiga ladang yang mengusahakan tanaman stevia secara persendirian iaitu di Muazzam Shah, Pahang; Ladang Kubu Padang Terap, Kedah dan Muar, di Johor.

Menjawab soalan tambahan Dr. Mohd. Hatta Md. Ramli (Pas – Kuala Krai) yang bertanyakan mengenai kesan sampingan pengambilan stevia, Rohani berkata, sekiranya diambil berterusan ia boleh menyebabkan masalah kekurangan gula dalam darah (hypoglycemia).

Bagaimanapun, katanya, Jabatan Pertanian Amerika Syarikat telah mengklasifikasikan tanaman itu sebagai selamat.

No comments:

Post a Comment